Toezichthouden bij het opzetten van een kindcentrum
- 1 dag
Menig bestuur in de kinderopvang of het basisonderwijs verkent de samenwerking met de andere partij om één of meerdere kindcentra te ontwikkelen. Het opzetten van een kindcentrum is een complexe aangelegenheid waar alle toezichthouders, ongeacht hun portefeuille, een rol in hebben. Om het gesprek hierover in de raad en met de bestuurder goed te kunnen voeren, wordt een beroep gedaan op kennis van de materie.
Centraal in deze module staat steeds het handelingsperspectief van de Raad van Toezicht. Wat staat u te doen als individueel lid en wat wordt van u verwacht als voltallige Raad van Toezicht van een kinderopvang- of een onderwijsorganisatie? Er is voldoende ruimte voor de inbreng van eigen casuïstiek.
Doelgroep
Het opzetten van een kindcentrum raakt aan alle rollen en portefeuilles van de toezichthouder in de kinderopvang en het onderwijs. Het wordt daarom aangeraden om met minimaal twee leden uit uw raad aan te melden. De bestuurder(s) is (zijn) van harte uitgenodigd om hun toezichthouders te vergezellen. Indien gewenst kunnen we de bijeenkomst (incompany) organiseren voor twee voltallige raden van toezicht en de bestuurders uit de beide sectoren.
Onderwerpen
In het programma komen een aantal onderwerpen aan bod.
- Geschiedenis van (de samenwerking tussen) opvang en onderwijs;
- De huidige verschillen in de sectoren opvang en onderwijs (vanuit wettelijk en werkgeversperspectief);
- Het verschil tussen een kindcentrum en een samenwerkende opvang- en onderwijsorganisatie in een kindcentrum (pedagogisch, onderwijskundig, financieel, organisatorisch);
- De governance (organisatie, medezeggenschap, bestuur, toezicht);
- Mogelijke juridische constructie(s).
U gaat naar huis met basiskennis over de materie. Er wordt aandacht besteed aan de herkomst van wens of noodzaak voor het ontwikkelen van een kindcentrum. We verdiepen uw kennis door met u in te gaan op een aantal vragen.
- Wat zijn de voordelen en de uitdagingen van de verschillende vormen?
- Wat zijn de consequenties van de start?
- Wat gebeurt er na een besluit?
- Hoe voer ik hierover het goede gesprek met de bestuurder?
- Hoe voer ik hierover het goede gesprek met de RvT van de andere stichting?
- Hoe houd ik zicht op de ontwikkeling?
Annuleringsvoorwaarden
Bij annulering vanaf één maand tot twee weken voor aanvang van de opleiding brengen wij u 50% van de kosten in rekening. Bij annulering korter dan twee weken voor aanvang van de opleiding brengen wij u 100% van de kosten in rekening. Bij verplaatsing van een opleidingsdag zijn wij genoodzaakt om €95,- locatiekosten in rekening te brengen. U kunt zich natuurlijk altijd, zonder extra kosten, laten vervangen door een collega toezichthouder; informeer ons hierover per mail. De VTOI-NVTK Academie behoudt zich het recht voor de datum van de opleiding, de locatie of de kosten te wijzigen. Een inschrijving kan in dat geval kosteloos worden geannuleerd. Voor meer informatie kunt u ons altijd bellen op 0570 76 00 06 of mailen naar opleidingen@vtoi-nvtk-academie.nl
Aanmelden