VTOI-NVTK Academie

30 opleidingen gevonden

E-learning Code Goed Toezicht

  • Tot 3 uren

In 2020 is de Code ‘Goed Toezicht; IJken en Verrijken’ verschenen, waarin 7 principes van goed toezicht worden benoemd. Maar wat betekenen de principes voor uw eigen praktijk? Wat zijn achterliggende ideeën en hoe kunt u er invulling aangeven in de weerbarstige praktijk van alle dag? Omdat principes pas betekenis krijgen door de beoefening in Lees verder »

Leergang de startende toezichthouder in onderwijs en kinderopvang

  • 3 dagen

U bent begonnen als toezichthouder of bent het van plan. U heeft een beeld en een verwachting hoe het zal zijn, wat van u verwacht wordt en wat u zult tegenkomen aan vraagstukken en thema’s. U wilt zich natuurlijk goed voorbereiden, want toezichthouden is een professionele discipline, bijna een vak. Toezichthouden moet u leren, in Lees verder »

Het spel van toezicht voor advanced toezichthouders

  • 2 dagen

Het is u vast wel overkomen dat u op de parkeerplaats een onderwerp uit de vergadering nog eens dunnetjes overdoet. Of dat u op weg naar huis toch twijfelt of u net die ene vraag toch had moeten stellen. Of dat u de zag dat de twee bestuurders elkaar op een moment in de vergadering veelbetekenend aankeken. Lees verder »

Effectief toezichthouden voor advanced toezichthouders

  • 2 dagen

Een maatschappelijke onderneming die naar behoren presteert en zijn ambities realiseert, doet het goed. Maar is dat hetzelfde als het goede? Zijn we nog wel op de juiste weg, kunnen we de vraagstukken van de toekomst aan? Deze vragen zal een eigentijdse RvT zich regelmatig stellen. Lees verder »

Online college ‘Boardroom Dynamics’

  • 1 uur

Binnen en buiten de boardroom spelen zich voortdurend groepsdynamische processen af tussen verschillende mensen. Tussen de raad en de bestuurder(s), maar ook tussen de toezichthouders onderling. Een proces tussen mensen met verschillende rollen, belangen, drijfveren en persoonlijkheden en vooral ook gedragingen. Uiteindelijk moet dit samenspel tussen personen en rollen leiden tot gewogen goede beslissingen voor Lees verder »

Boardroom Dynamics – Blended learning

  • 2 dagen

Binnen en buiten de boardroom spelen zich voortdurend groepsdynamische processen af tussen verschillende mensen. Tussen (leden van) de raad en de bestuurder(s), maar ook tussen de toezichthouders onderling. Als daar onvoldoende oog voor is of sommigen groepsdynamische processen bewust misbruiken, kan het lelijk misgaan. Met alle negatieve gevolgen voor de organisatie als gevolg. Hoe dergelijke Lees verder »

Online college ‘Toezicht op duurzaamheid in het onderwijs’

  • 1 uur

Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen is een actueel topic. Thema’s en dilemma’s in duurzaamheid zijn verschillend per sector en per organisatie. Ze variëren van klimaat en energie, biodiversiteit, circulaire economie, mensenrechten, veiligheid, sustainable development goals etc. Maar wat betekent duurzaamheid voor u als toezichthouder? Dit online college van Elfrieke van Galen geeft in vier blokken inzicht Lees verder »

Online College ‘Kracht & Tegenkracht: Het ongemakkelijke gesprek in de boardroom’

  • 1 uur

In dit bijzondere online college voert dr. Marilieke Engbers de dialoog met prof. dr. Ernst Kuipers (bestuursvoorzitter MC Erasmus) en Hedy van den Berk (bestuurder woningcorporatie Havensteder) over hun aanpak en ervaringen met betrekking tot ‘Kracht en Tegenkracht in de boardroom’. Dit gebeurt o.l.v. Maarten Bouwhuis (o.a. presentator BNR). Centraal in dit college staat de publicatie Kracht Lees verder »

Online College ‘De Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen’

  • 1 uur

De Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) treedt per 1 juli 2021 in werking. De WBTR verduidelijkt de regeling voor bestuur en toezicht bij verenigingen, coöperaties, onderlinge waarborgmaatschappijen en stichtingen. Hierbij wordt aangesloten bij de bestaande regels voor de naamloze- en de besloten vennootschap (nv/bv) in het Burgerlijk Wetboek. De WBTR hangt nauw samen met Lees verder »

Online College ‘Waardegedreven Toezicht’

  • 1 uur

Vrijwel alle codes gaan ervan uit dat de kernfunctie van het intern toezicht is het toezichthouden op de maatschappelijke opdracht van de organisatie, met de daarbij behorende kernwaarden. Van de toezichthouders wordt gevraagd toezicht te houden, niet alleen op de  publieke waardecreatie die de organisatie levert, maar ook op de cultuur en gedrag van bestuur Lees verder »

Online College ‘Dynamische oordeelsvorming’

  • 1 uur

Oordeelsvorming is een dagelijkse activiteit van ons allemaal. Maar speciaal waar het gaat om belangrijke conclusies en besluiten, is het goed dit proces meer te leren kennen. Als toezichthouder/commissaris is oordeelsvermogen dus een belangrijke eigenschap. Hoe weet u wat er speelt in de organisatie. Waarop baseert u uw conclusies en besluiten precies? Welke kwaliteiten heeft Lees verder »

Online College ‘Toezien op onderwijskwaliteit’

  • 1 uur

Toezichthouden op onderwijskwaliteit vraagt om het inzetten van al uw antennes. Alleen het definiëren van het begrip ‘onderwijskwaliteit’ is een enorme opgave. Gelukkig is er wel een goed uitgewerkte set aan standaarden, die iets zeggen over de basiskwaliteit van het onderwijs, in aansluiting op de wetten op bijvoorbeeld het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en de Lees verder »

Online College ‘De waarde van diversiteit & inclusiviteit voor een beter toezicht’

  • 1 uur

In dit online college zal dieper worden in gegaan op de waarde van diversiteit en inclusiviteit voor een beter toezicht. Waarom wordt diversiteit en inclusiviteit steeds belangrijker? Wat zijn de doelstellingen en belangen bij diversiteit en inclusiviteit? Waaruit blijkt dat divers samengestelde groepen tot betere besluiten komen en wat is daar de verklaring voor? Ondanks Lees verder »

Toezien op verandervermogen

  • 1 dag

Op welke manier kunt u als toezichthouder inschatten hoe het gesteld is met het verandervermogen van de organisatie? Hoe voert u daarover het goede gesprek met de bestuurder en mogelijk andere sleutelfiguren uit de organisatie? Verandervermogen van de organisatie en de raad van toezicht  Onder ‘verandervermogen’ verstaan we het vermogen van een organisatie – en Lees verder »

Toezichthouden en IKC-ontwikkeling

  • 1 dag

IKC-ontwikkeling is onomkeerbaar. In opdracht van de ministeries van OCW en SZW heeft Oberon in 2016 een onderzoek uitgevoerd in de sectoren over de huidige samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang. In 2019 is hier vervolgonderzoek naar gedaan. Hieruit kwam onder meer naar voren dat er reeds op grote schaal wordt samengewerkt tussen de sectoren en Lees verder »

Werkgeverstaken van de raad van toezicht

  • 1 dag

Met de opleiding willen we de toezichthouders ondersteunen de werkgeversrol zo goed mogelijk te vervullen.  Daarom wordt stilgestaan bij de vraag hoe ver de werkgeverstaak van de raad van toezicht reikt. We behandelen uiteenlopende aspecten van de werkgeverstaak van de raad van toezicht. Wij maken onderscheid tussen twee toezichttaken en drie zorgtaken; deze vijf taken Lees verder »

Goed toezicht verdient goede ondersteuning

  • 1 dag

Tijdens deze opleiding staan we stil bij de centrale vraag: Wat wordt in de toekomst door de RvT qua ondersteuning gevraagd, zodat deze effectiever kan opereren? De opleiding kent een drietal delen. Ten eerste het met elkaar kennis maken en inventariseren welke governance actualiteiten er (sector overstijgend) ten aanzien van de RvC/RvT zijn. Ten tweede Lees verder »

Samenwerkingsvraagstukken: Een uitdaging voor het toezicht

  • 1 dag

Het vraagstuk van samenwerken staat overal op de agenda. Bijvoorbeeld als gevolg van het dalend leerlingen aantal, het belang van doorlopende leerlijnen, de projecten in het kader van sterk techniek onderwijs, de afstemming van onderwijs en kinderopvang (ikc’s) etc. Samenwerken tussen onderwijsorganisaties is vanzelfsprekend geworden evenals samenwerken met bedrijven, instellingen en gemeenten. Het is vanzelfsprekend, Lees verder »

Toezien op huisvesting

  • 1 dag

De samenleving verandert snel en datzelfde geldt dus ook voor de wijze waarop het onderwijs plaatsvindt. Sommige onderwijskundigen kenschetsen deze tijd als één van chaos en onzekerheid: onderwijs is niet meer eenduidig en er zijn vele manieren om het vorm te geven. De vraag is zelfs of men daar nog een gebouw voor nodig heeft. Lees verder »

Toezien op digitalisering

  • 1 dag

De wereld van het onderwijs zal in de komende tien jaar meer gaan veranderen dan ooit. Door digitalisering en IT-innovatie zal de manier van het aanbieden en verzorgen van onderwijs en kinderopvang drastisch veranderen. Leerresultaten kunnen worden verhoogd en werkdruk kan worden verlaagd door gebruik te maken van digitale technologie! Niet alleen in het hoger Lees verder »

Toezien op onderwijskwaliteit (PO en VO)

  • 1 dag

Deze opleiding wordt specifiek aangeboden voor toezichthouders werkzaam binnen het Primair- en Voortgezet Onderwijs. Van de moderne toezichthouder wordt verwacht dat hij zicht heeft op kwaliteit in het primaire proces. Tijdens deze compacte eendaagse opleiding krijgt uw inzicht op welke manier u als toezichthouder zicht krijgt en houdt op de kwaliteit van onderwijs binnen het Lees verder »

Ethiek van governance en governance van ethiek

  • 1 dag

Ethisch beleid hangt nauw samen met de visie op de rol en positie van de organisatie in de samenleving en de consequenties daarvan voor de strategie en het dagelijks functioneren. Ethiek is dus niet iets ‘voor erbij’, maar heeft betrekking op de kern van het functioneren van organisaties. Ethiek is ook veel meer dan het Lees verder »

Effectieve communicatie in de boardroom

  • 1 dag

Tijdens de mondelinge behandeling is het belangrijk om zaken te verduidelijken en om een besluit goed gefundeerd te kunnen goedkeuren. De toezichthouder moet kunnen (door)vragen om zo maximale informatie te verkrijgen. Het is een kunst om bij scherp doorvragen de relatie met de bestuurder constructief te houden. In het gesprek in de raad gaat het Lees verder »

Dynamische oordeelsvorming

  • 1 dag

Om te kunnen beoordelen of binnen uw organisatie alles goed gaat, zult u moeten weten wát er speelt. Een helder en volledig beeld is dus een eerste vereiste. Dat krijg u – onder andere – door schriftelijke en mondelinge voorbereiding en eigen waarnemingen. Goed inzicht hebben op basis waarvan u zelf tot een oordeel komt Lees verder »

Toezien op personeelsbeleid en organisatieontwikkeling

  • 1 dag

Steeds meer onderwijsinstellingen en kinderopvangorganisaties bewegen zich richting nieuwe vormen van leiderschap en organiseren. Voorbeelden daarvan zijn: het werken met zelfsturende of zelforganiserende teams, ‘Lean management’, sociocratie, de consent-methode, holacracy, het werken met ‘deep democracy’, Appreciative Inquiry (waarderend onderzoeken), Agile, Scrum, onderdelen van ‘Het Nieuwe Werken’, maar ook het werken volgens ‘De Bedoeling’ (Wouter Hart) Lees verder »

Oriëntatiesessies aankomende toezichthouder voor meer diversiteit binnen raden van toezicht in zorg & welzijn, onderwijs en kinderopvang

  • 3 dagen

Het is meer en meer van belang dat raden van toezicht qua samenstelling van haar leden ook de samenleving representeren. Ook om goed in te spelen op de ontwikkelingen in de samenleving en de diensten van de onderwijs en kinderopvang organisaties daar goed op aan te laten sluiten. VTOI-NVTK neemt daarom samen met de regiepartner Lees verder »

Leergang voor de voorzitter

  • 3 dagen

Een prima toezichthouder is nog niet zomaar een goede voorzitter. Het is dan ook niet vreemd dat de voorzitter veelal ‘in functie’ wordt geworven. Er worden hoge eisen gesteld aan het interne toezicht van een maatschappelijke organisatie. De maatschappelijke opgave is vaak complex, de middelen – zeker in sommige sectoren – beperkt en er zijn Lees verder »

Financiën voor de niet-financiële toezichthouder

  • 1 dag

Veelal is er binnen de raad van toezicht een financieel specialist die zich met het domein Financiën bezighoudt. Alle toezichthouders zijn echter medeverantwoordelijk voor het financieel reilen en zeilen van de organisatie. Voor de interne toezichthouder betekent dit dat uw financiële ontwikkelingen en financiële overzichten moet kunnen interpreteren om in staat te zijn de juiste Lees verder »

Strategisch partnerschap

  • 1 dag

In deze opleiding wordt aandacht besteed aan nieuwe ontwikkelingen op het gebied van governance, waarbij bestuur en intern toezicht zich op een meer inhoudelijke manier tot elkaar en andere betrokkenen verhouden. Bij strategisch partnerschap staat niet de procedurele omgang maar het inhoudelijk debat centraal. Onderzoek en praktijkervaringen laten zien dat er op het gebied van Lees verder »

Waardegedreven toezicht

  • 1 dag

In een snel veranderende samenleving en in tijden van crisis ligt de opdracht bij raden van toezicht om de maatschappelijke betekenis van de organisatie vanuit een breed maatschappelijk perspectief te blijven toetsen. De raad van toezicht dient er met name zorg voor te dragen dat de inhoudelijke richting en het waardenperspectief wordt bepaald en ziet Lees verder »