VTOI-NVTK Academie

38 opleidingen gevonden

NIEUW Digitaal vergaderen

  • 2 dagen

Wat is er nodig voor een professionele digitale vergadering? Als toezichthouder vergadert u een aantal keren per jaar in uw Raad van Toezicht. Maar wat maakt nou dat u soms uit een vergadering komt met een ontevreden gevoel? Meerdere zaken zijn van belang voor vergaderen. Deze blijken nog eens extra te worden versterkt door de Lees verder »

Online College ‘De Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen’

  • 1 uur

De Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) treedt per 1 juli 2021 in werking. De WBTR verduidelijkt de regeling voor bestuur en toezicht bij verenigingen, coöperaties, onderlinge waarborgmaatschappijen en stichtingen. Hierbij wordt aangesloten bij de bestaande regels voor de naamloze- en de besloten vennootschap (nv/bv) in het Burgerlijk Wetboek. De WBTR hangt nauw samen met Lees verder »

Online College ‘Waardegedreven Toezicht’

  • 1 uur

Vrijwel alle codes gaan ervan uit dat de kernfunctie van het intern toezicht is het toezichthouden op de maatschappelijke opdracht van de organisatie, met de daarbij behorende kernwaarden. Van de toezichthouders wordt gevraagd toezicht te houden, niet alleen op de  publieke waardecreatie die de organisatie levert, maar ook op de cultuur en gedrag van bestuur Lees verder »

Online College ‘Dynamische oordeelsvorming’

  • 1 uur

Oordeelsvorming is een dagelijkse activiteit van ons allemaal. Maar speciaal waar het gaat om belangrijke conclusies en besluiten, is het goed dit proces meer te leren kennen. Als toezichthouder/commissaris is oordeelsvermogen dus een belangrijke eigenschap. Hoe weet u wat er speelt in de organisatie. Waarop baseert u uw conclusies en besluiten precies? Welke kwaliteiten heeft Lees verder »

Online College ‘Toezien op onderwijskwaliteit’

  • 1 uur

Toezichthouden op onderwijskwaliteit vraagt om het inzetten van al uw antennes. Alleen het definiëren van het begrip ‘onderwijskwaliteit’ is een enorme opgave. Gelukkig is er wel een goed uitgewerkte set aan standaarden, die iets zeggen over de basiskwaliteit van het onderwijs, in aansluiting op de wetten op bijvoorbeeld het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en de Lees verder »

Online College ‘De waarde van diversiteit & inclusiviteit voor een beter toezicht’

  • 1 uur

In dit online college zal dieper worden in gegaan op de waarde van diversiteit en inclusiviteit voor een beter toezicht. Waarom wordt diversiteit en inclusiviteit steeds belangrijker? Wat zijn de doelstellingen en belangen bij diversiteit en inclusiviteit? Waaruit blijkt dat divers samengestelde groepen tot betere besluiten komen en wat is daar de verklaring voor? Ondanks Lees verder »

NIEUW: Sturen en toezicht op cultuur & gedrag

  • 1 dag

Toezichthouden is een vak en gelukkig zien we steeds meer professionaliteit. Waar het voorheen dikwijls om het old-boys network ging, zien we steeds meer enthousiaste en gedreven toezichthouders die hun professie willen inzetten voor de doelen van maatschappelijke ondernemingen. Van de debacles uit het verleden hebben we geleerd dat de “harde” kant van de professie Lees verder »

Toezien op het verandervermogen

  • 1 dag

Op welke manier kunt u als toezichthouder inschatten hoe het gesteld is met het verandervermogen van de organisatie? Hoe voert u daarover het goede gesprek met de bestuurder en mogelijk andere sleutelfiguren uit de organisatie? Verandervermogen van de organisatie en de raad van toezicht  Onder ‘verandervermogen’ verstaan we het vermogen van een organisatie – en Lees verder »

Informatievoorziening voor goed toezichthouden

  • 1 dag

Goed Bestuur & Toezicht is van cruciaal belang voor de maatschappij en voegt waarde toe. Voor organisaties en instanties is het, om die waarde toe te kunnen voegen, van essentieel belang de juiste strategische koers te varen. Daarnaast mogen passend Management en Leiderschap en organisatieontwikkeling niet ontbreken. Good Governance staat hierbij centraal. Elementen van Good Lees verder »

Toezichthouden en IKC-ontwikkeling

  • 1 dag

IKC-ontwikkeling is onomkeerbaar. In opdracht van de ministeries van OCW en SZW heeft Oberon in 2016 een onderzoek uitgevoerd in de sectoren over de huidige samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang. In 2019 is hier vervolgonderzoek naar gedaan. Hieruit kwam onder meer naar voren dat er reeds op grote schaal wordt samengewerkt tussen de sectoren en Lees verder »

Teamvorming in de raad van toezicht

  • 1 dag

De raad van toezicht is een zogeheten ‘laag-frequent’ team. Wanneer er in een organisatie weinig speelt, leidt dat gewoonlijk niet tot ervaren ongemak, maar zodra de situatie spannender wordt, veelal wel. En dan kan er het nodige mis gaan. Bij strategische veranderingen of in het geval van een crisis komt het aan op het samenspel Lees verder »

Werkgeverstaken van de raad van toezicht

  • 1 dag

Met de opleiding willen we de toezichthouders ondersteunen de werkgeversrol zo goed mogelijk te vervullen.  Daarom wordt stilgestaan bij de vraag hoe ver de werkgeverstaak van de raad van toezicht reikt. We behandelen uiteenlopende aspecten van de werkgeverstaak van de raad van toezicht. Wij maken onderscheid tussen twee toezichttaken en drie zorgtaken; deze vijf taken Lees verder »

Effectieve interventies

  • 1 dag

Een diepere analyse van ‘incidenten’ in de corporatiesector, maar ook in andere semi-publieke sectoren en in het bedrijfsleven laat zien dat het niet alleen ging om het ‘niet weten’ van de RvT, maar ook of vooral om het niet tijdig of adequaat acteren van de RvT. De analyse laat zien dat dit niet alleen minder, Lees verder »

Relatie toezichthouders met stakeholders

  • 1 dag

De visie op toezicht en de daarbij horende positie en taakopvatting van toezichthouders is sterk in beweging. Organisaties zijn geen bolwerken meer, maar netwerken en het aantal stakeholders van een organisatie is groot. Toezien of en hoe het bestuur stakeholdersmanagement voert, is een van de taken van de toezichthouder, maar er is meer. Toezichthouders staan Lees verder »

Goed toezicht verdient goede ondersteuning

  • 1 dag

Een raad van toezicht in de onderwijs- en kinderopvangsector heeft met een duidelijke taakverzwaring te maken. De positie van de raad van toezicht is steeds centraler komen te staan en het lidmaatschap ervan is meer en meer een vak geworden. De uitvoering van de taken die in de statuten vermeld staan is verbreed en verdiept. Lees verder »

Oriëntatiesessies aankomende toezichthouder in onderwijs en kinderopvang

  • 2 dagen

Het toezichthouderschap kan vanuit meerdere opzichten een aantrekkelijke rol zijn om te vervullen. Mensen met verschillende achtergronden overwegen om toezichthouder te worden. Deze sessies zijn bedoeld als oriëntatie of het toezichthouderschap op een onderwijs- of opvangorganisatie bij u past. De VTOI-NVTK Academie biedt een gedegen tweedaags interactief programma, waarin het vak van toezichthouden centraal staat Lees verder »

Samenwerkingsvraagstukken: Een uitdaging voor het toezicht

  • 1 dag

Het vraagstuk van samenwerken staat overal op de agenda. Bijvoorbeeld als gevolg van het dalend leerlingen aantal, het belang van doorlopende leerlijnen, de projecten in het kader van sterk techniek onderwijs, de afstemming van onderwijs en kinderopvang (ikc’s) etc. Samenwerken tussen onderwijsorganisaties is vanzelfsprekend geworden evenals samenwerken met bedrijven, instellingen en gemeenten. Het is vanzelfsprekend, Lees verder »

Toezien op huisvesting

  • 1 dag

De samenleving verandert snel en datzelfde geldt dus ook voor de wijze waarop het onderwijs plaatsvindt. Sommige onderwijskundigen kenschetsen deze tijd als één van chaos en onzekerheid: onderwijs is niet meer eenduidig en er zijn vele manieren om het vorm te geven. De vraag is zelfs of men daar nog een gebouw voor nodig heeft. Lees verder »

Toezien op passend onderwijs in PO en VO

  • 1 dag

Er is de laatste jaren veel te doen geweest over het toezicht op de samenwerkingsverbanden passend onderwijs. De achtergrond daarvan is het belang dat eraan gehecht wordt dat de interne toezichthouder een voldoende onafhankelijke positie inneemt ten opzichte van het bestuur, de bestuurder van het samenwerkingsverband. Formeel kunnen schoolbestuurders verschillende functies vervullen in het samenwerkingsverband, Lees verder »

Toezien op onderwijskwaliteit (MBO en HBO)

  • 1 dag

Deze opleiding wordt specifiek aangeboden voor toezichthouders werkzaam binnen het Middelbaar- en Hoger Onderwijs. Van de moderne toezichthouder wordt verwacht dat hij zicht heeft op kwaliteit in het primaire proces. Tijdens deze compacte eendaagse opleiding krijgt u inzicht op welke manier u als toezichthouder zicht krijgt en houdt op de kwaliteit van onderwijs binnen het Lees verder »

Boardroom dynamics

  • 1 dag

In de boardroom speelt zich van alles af. Plannen en voorstellen worden geïnitieerd of beoordeeld; er wordt gespard met de bestuurder(s); in auditcommissies worden voorbesprekingen gehouden en tussen de voorzitter en de bestuurder worden vergaderpunten besproken. Een proces tussen mensen met verschillende rollen, belangen, drijfveren en persoonlijkheden en vooral ook gedragingen. Uiteindelijk moet dit samenspel Lees verder »

Toezien op digitalisering, privacy en veiligheid

  • 1 dag

De wereld van het onderwijs zal in de komende tien jaar meer gaan veranderen dan ooit. Door digitalisering en IT-innovatie zal de manier van het aanbieden en verzorgen van onderwijs en kinderopvang drastisch veranderen. Leerresultaten kunnen worden verhoogd en werkdruk kan worden verlaagd door gebruik te maken van digitale technologie! Niet alleen in het hoger Lees verder »

Toezien op onderwijskwaliteit (PO en VO)

  • 1 dag

Deze opleiding wordt specifiek aangeboden voor toezichthouders werkzaam binnen het Primair- en Voortgezet Onderwijs. Van de moderne toezichthouder wordt verwacht dat hij zicht heeft op kwaliteit in het primaire proces. Tijdens deze compacte eendaagse opleiding krijgt uw inzicht op welke manier u als toezichthouder zicht krijgt en houdt op de kwaliteit van onderwijs binnen het Lees verder »

Ethiek van governance en governance van ethiek

  • 1 dag

Ethisch beleid hangt nauw samen met de visie op de rol en positie van de organisatie in de samenleving en de consequenties daarvan voor de strategie en het dagelijks functioneren. Ethiek is dus niet iets ‘voor erbij’, maar heeft betrekking op de kern van het functioneren van organisaties. Ethiek is ook veel meer dan het Lees verder »

Effectieve communicatie in de boardroom

  • 1 dag

Tijdens de mondelinge behandeling is het belangrijk om zaken te verduidelijken en om een besluit goed gefundeerd te kunnen goedkeuren. De toezichthouder moet kunnen (door)vragen om zo maximale informatie te verkrijgen. Het is een kunst om bij scherp doorvragen de relatie met de bestuurder constructief te houden. In het gesprek in de raad gaat het Lees verder »

Dynamische oordeelsvorming

  • 1 dag

Om te kunnen beoordelen of binnen uw organisatie alles goed gaat, zult u moeten weten wát er speelt. Een helder en volledig beeld is dus een eerste vereiste. Dat krijg u – onder andere – door schriftelijke en mondelinge voorbereiding en eigen waarnemingen. Goed inzicht hebben op basis waarvan u zelf tot een oordeel komt Lees verder »

Ontwikkeling van toezichtvisie en toezichtkader

  • 1 dag

Het hebben van een gezamenlijke visie op toezichthouden is essentieel om juist de dagelijkse praktijk van toezichthouden consistent uit te voeren. Het vak van toezichthouden start dus bij een heldere visie op het toezichthouden op zich. Daarbij geldt dat het vak van toezichthouden in ontwikkeling is, waarbij ook geleerd kan worden uit andere aanpalende sectoren Lees verder »

Toezien op personeelsbeleid en organisatieontwikkeling

  • 1 dag

Steeds meer onderwijsinstellingen en kinderopvangorganisaties bewegen zich richting nieuwe vormen van leiderschap en organiseren. Voorbeelden daarvan zijn: het werken met zelfsturende of zelforganiserende teams, ‘Lean management’, sociocratie, de consent-methode, holacracy, het werken met ‘deep democracy’, Appreciative Inquiry (waarderend onderzoeken), Agile, Scrum, onderdelen van ‘Het Nieuwe Werken’, maar ook het werken volgens ‘De Bedoeling’ (Wouter Hart) Lees verder »

Toezien op strategievorming

  • 1 dag

Een excellente strategie zorgt ervoor dat een organisatie substantieel beter presteert op de beoogde prestatievelden ten opzichte van andere aanbieders. Dat is dé reden om een strategie te voeren. En dat is ook dé reden om u als toezichthouder bezig te houden met de ontwikkeling en het monitoren van de strategie van de eigen onderwijsinstelling Lees verder »

Toezien op innovatie in onderwijs en kinderopvang

  • 1 dag

Onderwijs en kinderopvang hebben een belangrijke rol en taak met betrekking tot de zorg voor kinderen en jongeren in wat ze nodig hebben om tot ontwikkeling te komen, zowel in het heden als in de toekomst. Van de moderne toezichthouder wordt verwacht dat hij/zij zicht heeft op wat er nodig is om óók in de Lees verder »

Oriëntatiesessies aankomende toezichthouder voor meer diversiteit binnen raden van toezicht in zorg & welzijn, onderwijs en kinderopvang

  • 3 dagen

Het is meer en meer van belang dat raden van toezicht qua samenstelling van haar leden ook de samenleving representeren. Ook om goed in te spelen op de ontwikkelingen in de samenleving en de diensten van de onderwijs en kinderopvang organisaties daar goed op aan te laten sluiten. VTOI-NVTK neemt daarom samen met de regiepartner Lees verder »

Leergang voor de voorzitter

  • 3 dagen

Een prima toezichthouder is nog niet zomaar een goede voorzitter. Het is dan ook niet vreemd dat de voorzitter veelal ‘in functie’ wordt geworven. Er worden hoge eisen gesteld aan het interne toezicht van een maatschappelijke organisatie. De maatschappelijke opgave is vaak complex, de middelen – zeker in sommige sectoren – beperkt en er zijn Lees verder »

Financiën voor de niet-financiële toezichthouder

  • 1 dag

Veelal is er binnen de raad van toezicht een financieel specialist die zich met het domein Financiën bezighoudt. Alle toezichthouders zijn echter medeverantwoordelijk voor het financieel reilen en zeilen van de organisatie. Voor de interne toezichthouder betekent dit dat uw financiële ontwikkelingen en financiële overzichten moet kunnen interpreteren om in staat te zijn de juiste Lees verder »

Strategisch partnerschap

  • 1 dag

In deze opleiding wordt aandacht besteed aan nieuwe ontwikkelingen op het gebied van governance, waarbij bestuur en intern toezicht zich op een meer inhoudelijke manier tot elkaar en andere betrokkenen verhouden. Bij strategisch partnerschap staat niet de procedurele omgang maar het inhoudelijk debat centraal. Onderzoek en praktijkervaringen laten zien dat er op het gebied van Lees verder »

Waardegedreven toezicht

  • 1 dag

In een snel veranderende samenleving en in tijden van crisis ligt de opdracht bij raden van toezicht om de maatschappelijke betekenis van de organisatie vanuit een breed maatschappelijk perspectief te blijven toetsen. De raad van toezicht dient er met name zorg voor te dragen dat de inhoudelijke richting en het waardenperspectief wordt bepaald en ziet Lees verder »

Proactief toezichthouden

  • 1 dag

Hoe kan de Raad signalen in het bestuur, uit de organisatie of de omgeving goed inschatten en bepalen met welke actie escalaties kunnen worden voorkomen? Problemen moeten in eerste instantie opgelost worden door het bestuur. Soms wordt dit onvoldoende opgepakt en is het vervolgens aan de toezichthouders om zoveel mogelijk preventief corrigerend op te treden. Lees verder »

Samenspel tussen toezichthouders en bestuurder

  • 1 dag

Een goede samenwerking tussen toezichthouders en bestuurder is essentieel voor het goed functioneren van de governance. Het samenspel kent vele schakeringen, afhankelijk van het thema of gebied waarover gesproken wordt. Daarnaast neemt de raad van toezicht ook nog eens verschillende rollen in: beoordelaar (die ook bestuursbesluiten kan afkeuren), werkgever, sparringpartner en netwerker. Op welke manier Lees verder »

Leergang ‘De startende toezichthouder in onderwijs en kinderopvang’

  • 2 dagen

Het toezichthouderschap is een vak met vele dimensies. In een beperkte tijdsspanne is het zaak om goed zicht te krijgen en te houden op de besturing van de onderwijsorganisatie en/of kinderopvanginstelling evenals de ontwikkeling hiervan. De context waarbinnen de onderwijsorganisatie en/of kinderopvanginstelling opereert verandert continu en de verantwoordelijkheid voor de toezichthouder, ook ten opzichte van Lees verder »

Avicenna Academie voor Leiderschap  |  Regiepartner VTOI-NVTK Academie
Postbus 292  |  7400 AG Deventer  | Telefoon 0570 – 76 00 06  |  opleidingen@vtoi-nvtk-academie.nl
Vestiging Deventer: Stromarkt 8 7411 PJ Deventer  |  Vestiging Amersfoort: Kleine Haag 19 3811 HE Amersfoort

 

Certificeringen

© 2021 VTOI-NVTK / Avicienna | Siteontwerp: VIA Design | Technische realisatie: Sieronline